*

Vaihtoehtoinen tulevaisuus Mitä Suomessa ja maailmassa voisi tapahtua, jos PersKeKo-hallitus ja kaikki sen vastineet maailmalla löytäisivät aidon kompromissin...

Suuruudenhulluutta Suomenlinnassa

Siltahanke Kustaanmiekansalmessa oli törmännyt ongelmiin. Jotta laivat olisivat mahtuneet sillan ali, olisi sillasta täytynyt tehdä niin korkea, ettei se olisi voinut alkaa läheltä rantoja. Liian pitkä silta olisi taas sotkenut kokonaan talonrakennushankkeet, jopa konttikerrostaloja olisi täytynyt siirtää pois sillan tieltä. Lopulta oli päädytty vähän toisenlaiseen ratkaisuun: Kustaanmiekansalmeen tulisi kääntösilta, ja korkea kaarisilta rakennettaisiinkin suoraan Vallisaaresta Isoon Mustasaareen. Kääntösilta vaati kuitenkin sen verran paljon teknologiaa, ettei sitä ollut mahdollista rakentaa pakolaisvoimin, eikä kovin nopeastikaan. Samalla pakolaisongelma Suomen puolella paheni jatkuvalla syötöllä, kun maahantulijoita ei ollut mahdollista käsitellä riittävän nopeasti.

Konttivirkamiehet olivat hädissään. Mutta yllättäen tuli yhteydenotto odottamattomalta taholta: Zhang Yue kertoi heille, että hänen suurin elementtipilvenpiirtäjähankkeensa Kiinassa oli juuttunut byrokratian rattaisiin, ja koska hän jo oli ehtinyt valaa merkittävän osan elementeistä, katsoi hän parhaaksi käyttää ne jossain Kiinan ulkopuolella. Niinpä hän tarjoutui rakentamaan Vallisaareen maailman korkeimman pilvenpiirtäjän, Sky Cityn, alle vuodessa. Hän vuokraisi rakennusta EU:lle, ellei EU olisi valmis ostamaan sitä.

Vallisaareen rakennettiin pikavauhtia minimivaatimukset täyttävä lastauslaituri Kustaanmiekansalmeen. Luotsit vastustivat hanketta ja pitivät sitä riskinä läpimenoliikenteelle, mutta heille ilmoitettiin järjestelyn olevan vain tilapäinen. Koska kiire oli kova, tehtiin sopimus nopealla aikataululla ja katsottiin Kiinaan vastaavalla tavalla rakennetun pienemmän pilvenpiirtäjän, Mini Sky Cityn, toteutuksen olevan riittävän vakuuttava, ja siihen liittyvien selvitysten riittävän rakennustöiden aloituslupaa varten. Tarkempia selvityksiä tehtäisiin perustustöiden toteutusten jälkeen. Myös tarkemmat selvitykset hoidettiin ajallaan pikaisella aikataululla, hyödyntäen Pikku-Mustan yliopiston tutkijoita.

Niinpä ihme tapahtui helsinkiläisten silmien edessä, ja vain kymmenessä kuukaudessa Vallisaareen nousi maailman korkein pilvenpiirtäjä, jonne oli mahdollista asuttaa yli 30.000 henkeä. Vastaanottokeskuslaivoista siirtyivät kaikki 15.000 nykyistä asukasta pilvenpiirtäjään vuokralaisiksi, ja heidän lisäkseen aloitettiin myös asuntojen myynti muille. Vastaanottokeskuslaivoihin taas majoitettiin 15.000 uutta pakolaista, joista pääosa tuli Suomesta. Myös osa Kustaanmiekan konttiasukkaista muutti pilvenpiirtäjään, jolloin konttiasuntoja vapautui uusille suomenlinnalaisille.

Tässä vaiheessa, kun Suomenlinnassa asui jo yli 40.000 henkeä, alkoi liikenne mantereelle takkuilla, kuten myös ruokahuolto. Väliaikaisratkaisuna päädyttiin täyttämään salmet Vallisaaren ja mantereen välillä. Siltarummut toki toteutettiin niin isoina, että pienveneet mahtuivat kulkemaan niiden läpi. Sillä varmistettiin myös veden vaihtuvuus Hevossalmessa. Tässä vaiheessa myös soraäänet Suomen puolella lisääntyivät, sillä olihan tunnettua, että tilapäisratkaisuilla on ikävä taipumus muuttua pysyviksi. Valtava yksinään kököttävä pilvenpiirtäjä Vallisaaressa saikin omaksi suomalaiseksi kutsumanimekseen Tilapäisratkaisu.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (3 kommenttia)

Käyttäjän DanielMalinen kuva
Daniel Malinen

Väliaikaisratkaisut saattaa myös suomen oloissa paisua ja muuttua paljon alkuperäistä isommaksi, suomenlinnan kohdalla se tarkottaisi ensin saarten kasvamista toisiinsa ja myöhemmin mantereeseen kiinni.

Käyttäjän MikaelaPeth1 kuva
Mikaela Peth

Pakkohan ne lahdet on kaivaa taas auki, muuten koko saarille rakentamisen tehokkuus vesittyy... Tosin väliaikaisratkaisu todennäköisesti kuitenkin kestää vuosia, kuten myös kapteenien, perämiesten ja luotsien ärtymys Kustaanmiekansalmen lastauslaiturin aikatauluongelmista.

Toimituksen poiminnat